Vara aceasta am ajuns în orașul Hunedoara cu scopul clar de a vizita Castelul Corvinilor. Localitatea adăpostește însă nu doar renumitul castel, ci și alte obiective turistice, care nu trebuie evitate: Muzeul Comunismului (mai exact, muzeul Pașii României prin socialism și democrație) și Muzeul Trenulețelor. Vizitați-le cu încredere, oricare din aceste locații merită să le treceți pragul. Muzeul Trenulețelor din Hunedoara pe care l-am vizitat în această vară este rodul unei pasiuni și dovada clară a faptului că pasiunile duc mai departe memoria celor care dispar uneori prea de timpuriu de printre noi. După ce am vizitat Castelul Corvinilor, plimbându-ne pe străzile orașului Hunedoara, am descoperit acest muzeu nu foarte departe de castel, la parterul unui bloc de pe Bulevardul Libertății și am făcut aici un popas care ne-a impresionat deopotrivă atât prin felul în care este creat, cât și prin povestea care stă în spatele apariției acestui muzeu.
Povestea este simplă și tristă: când a împlinit vârsta de 6 ani, pilotul de raliuri de mai târziu Valentin Baniciu primește în dar un trenuleț și în felul acesta o pasiune se naște. pasiunea pentru modelism și trenulețe. Atras de această jucărie, pilotul începe să strângă machete de trenulețe, formând pe durata a 40 de ani o colecție impresionantă. Din păcate, Valentin Banciu se stinge timpuriu din viață, în urma unei boli nemiloase. În memoria lui, soția sa, Delia Banciu, decide să păstreze colecția și să o valorifice prin crearea unui muzeu în care să expune mare parte din colecție. Muzeul deschis într-un apartament aflat într-un banal bloc comunist impresionează imediat ce îi treci pragul. Cu ajutorul peisagistei Dana Ille, au fost create diorame cu peisaj montan, ce conțin peisaje de vis surpinse în toate cele patru anotimpuri, tuneluri, viaducte, gări, telegondole, clădiri felurile, peroane pline de călători. Printre toate aceste trec hai-hui, fluierând pentru a-și face simțită prezența, garnituri de tren care călătoresc necontenit prin toate aceste peisaje minunate.
Intrarea în muzeu este inedită, o linie de cale ferată desentă pe asfalt te ghidează către intrearea în formă de locomotivă. Odată pătruns înăuntru, chiar în fața intrării se află casa de bilete de unde poți cumpăra bilete care îți readuc în memorie vechile bilete CFR de pe vremea comunismului. Lângă ușa de la intrare sunt expuse câteva elemente din domeniul feroviar, o veche banchetă de tren, un panou de control al mecanicului, un manechin îmbrăcat în costumul unui controlor de bilete.
Muzeul este conceput pe trei camere. În partea dreaptă de la intrare, există o încăpere în care sunt expuse numeroase machete de trenulețe, locomotive și vagoane. Fiecare miniatură este frumos etichetată, astfel încât vizitatorul să știe ce privește. Pereții acoperiți în întregime de machete impresionează prin bogăția de modele și ești uimit să afli că de fapt în acea încăpere nu se află expuse decât 10% din colecția de aproximativ 18000 de modele a pilotului – restul nu au mai avut loc. La fereastră este recreat compartimentul elegant al unui tren de lux.
Camera principală a apartamentului, cea din partea stângă a intrării uimește prin cele trei diorame extrem de minuțios realizate. Sunt trei diorama spectaculoase, dintre care cea mai amplă acoperă un perete și jumătate, alta de află pe partea opusă a acesteia, iar cea de a treia diorama este situate chiar în mijlocul încăperii. Dioramele conțin peisaje montane fascinante, surprinse în cele patru anotimpuri, pline de detalii uimitoare, care suprind prin minuoțiozitatea împinsă către cele mai mici amănunte. Numai dacă privești micuții omuleți răspândiți peste tot, poți constata la aceștia numeroase detalii amuzante, constantând aspecte extrem de reale: de exemplu, călători care stau relaxați pe bănci de lemn, în așteptarea trenului sau care sunt antrenați în convorbiri interesante, părinți care își plimbă copiii cu săniuța, patinatori experimentați, un schior căzut pe zăpadă, care încearcă să se ridice, un muncitor ce încarcă o roabă cu pietriș, un stivuitor care se opintește să încarce marfa, un bucătar ce face cu mâna, invitând clienții în restaurant, o doamnă care se pregătește să lovească cu poșeta un mic hoț de buzunare, un șofer ce se ține cu mâinile de cap privindu-și mașina accidentată etc.
Peisajul montan impresionează de asemenea prin finețea detaliilor, cele patru anotimpuri fiind redate prin sumedenii de elemente care fixează bine cadrul natural. Undeva, în mijlocul dioramei, domină de sus însuși Castelul Corvinilor, munții sunt acoperiți de păduri bogate, în jur sunt numeroase clădiri modern sau căsuțe rustice, cerul este senin, soarele zâmbește, zăpada acoperă abundent pământul… mulțime de amănunte care ajută la crearea unor peisaje de vis. Iar în aceste cadre naturale, trec pe căi ferate nesfârșite, pe sub viaducte și prin tuneluri trenuri care transport marfă și călători, oprind în gări și pornind mai departe spre alte gări neștiute. Fundalul sonor contribuie din plin la crearea atmosferei: fluierat de tren, ciripit de păsărele, clipocit de ape, adieri de vânt.
Mai există o a patra diorama în mijlocul camerei alăturate, cea de a treia. Camera etalează însă o altă latură a vieții pilotului de raliuri Valentin Banciu: pasiunea pentru mașini. Aici, de-a lungul pereților, sunt prezentate sumedenie de machete de mașini, dar și trofeele obținute de pilot de-a lungul vieții sale, costumul său de pilot, diplome și cupe.
La Muzeul Trenulețelor din Hunedoara am văzut o expoziție care îți lasă în suflet urma unui regret pentru un om care a știut să ducă pasiunea la rang de împlinire, ca o dovadă clară a faptului că faptele frumoase nu mor niciodată, că ceea ce clădești frumos și cu pasiune în viață îți poartă numele mai departe și dincolo de moarte. Dar impresia cu care am plecat de la muzeu nu a fost de tristețe, ci de admirație, atât pentru omul care a știut să realizeze atât de mult de-a lungul vieții sale, dar și pentru familia care nu a ezitat să-i ducă numele mai departe, valorificând ceea ce a reușit să clădească acest om.
De reținut:
-Muzeul Trenulețelor din Hunedoara a fost inaugurat pe 1 iunie 2020. El a fost creat la inițativa Deliei Banciu, cu ajutorul peisagistei Dana Ille.
-Mai există și alte muzee ale trenulețelor, unul aflat în incinta Garii de Nord din Timișoara, altul în Sinaia, rod al pasiunii altui om dedicate, acesta fiind de ceva timp închis, fără a se ști exact dacă va mai fi redeschis vreodată. Mai există și un Muzeul al Căilor Ferate Române, deschis pe Calea Griviței în București.
-Valentin Banciu este cunoscut pentru participarea sa la peste 100 de competiții în domeniul curselor de mașini.
-Colecţia de trenulețe conţine piese din diferite epoci ale istoriei, inclusiv machete ale unor locomotive şi vagoane româneşti. Unele piese sunt extrem de valoroase.
-Muzeul conține doar 10% din colecția de 18000 de piese pe care a reușit pilotul Valentin Banciu să le achiziționeze de-a lungul vieții sale.
-Cu excepția zilei de luni, muzeul este deschis în fiecare zi, între orele 10.00-20.00
-Prima piesă a colecționat-o la vârsta de 6 ani, iar ultima cu doar 2 zile înainte să moară, la vârsta de 54 de ani.
-Pentru alte detalii, puteți vizita site-ul: https://muzeulvalentinbanciu.ro